Hogyan kezdj bele az online jelenlét kialakításához, ha KKV-t alapítottál?

2019. február 05.

Induló vállalkozóként nem elég abban bíznod, hogy a terméked vagy szolgáltatásod annyira jó, hogy el fogja adni önmagát, neked is aktívan részt kell venned a folyamatokban, hogy igazán sikeressé válhasson a vállalkozás.
A 21. században elfogadott tény, ha egy vállalat nincs fent az Interneten, akkor az gyakorlatilag nem is létezik. Induló vállalkozások esetében azonban az online világba való belépés nem is olyan egyszerű, mint elsőre tűnik. Az általános hozzáállás az, hogy elég már egy kezdetleges weboldal, melynek elkészítése maximum pár hónapot vesz igénybe, onnantól pedig már jöhet is a várva várt forgalom és bevétel növekedés. Sajnos ez manapság már egyáltalán nem elegendő. Évente akár több százezer weboldal készül, és ezek közül mindenki ugyanazzal az elvárásokkal készíti a honlapot: hogy minél előbb minél nagyobb sikereket érjenek el. Ezek azonban önmagában igen ritkán állják meg a helyüket. Még ha a kezdő vállalkozás vezetői realizálják is, hogy egy weblapon kívül több mindenre van szükség, akkor sincs konkrét tervük arra vonatkozóan, hogy milyen irányban induljanak el, milyen módon érjék el céljaikat, hogy kezdjenek egyáltalán hozzá a vállalkozás beindításához.
Gyakori probléma, hogy az adott vállalkozásnak az induláskor nincsenek meg a kellő erőforrásai. A mikro-és kisvállalkozásoknál az alkalmazottak száma minimális, 0-10 fő között mozog, emiatt nagy eséllyel nincs megfelelő szaktudás mögöttük, amellyel sikeresen vehetnék az akadályokat. Ha szerencsések, és a megfelelő szakértelemmel és képességekkel felvértezett munkaerő dolgozik náluk, akkor sem biztos, hogy rendelkeznek a kellő technikai háttérrel, az adott cél eléréséhez szükséges eszközökkel. Ilyen feltételek mellett a kitűzött cél elérése a sok éves tapasztalattal és kiemelkedő képességekkel rendelkező dolgozók számára is komoly kihívást jelent. Ezek hátterében leginkább a minimális költségvetés áll, melynek következményeképpen a vállalatok gyakran kényszerülnek egyszerűbb, kevésbé hatékony és alacsonyabb eredményekkel járó megoldásokat találni. Ha rendben van a szakértelem- technikai háttér-költségvetés hármasa, akkor az idő, mint rizikófaktor még mindig felütheti a fejét. Bizonyos szektorokban előfordulhat, hogy egy innovatív ötletből épp azért nem lesz siker sztori, mert a mikro-és kisvállalkozások sajátosságaiból fakadó korlátok miatt nem tudnak a kellő időpontban a piacra lépni. Attól, hogy a fenti tényezők tekintetében a vállalkozás ígéretesnek mondható, még mindig félrecsúszhat a dolog. Ha a vállalkozás külső kézbe szeretné adni a webfejlesztéssel és marketinggel kapcsolatos feladatokat, előbb-utóbb szembesülni fog azzal, hogy a megfelelő ügynökségek megtalálása hosszadalmas és bonyolult feladat. Ajánlatok tömkelegén kell átrágniuk magukat, megbeszéléseken kell részt venniük, a folyamat végén pedig ki kell választaniuk akár több ügynökséget is, amely szintén hátráltathatja az indulás időpontját. Arról nem is beszélve, ha első körben olyan ügynökségekbe futnak vele, akikről kiderül, hogy nem tudnak velük közösen együtt dolgozni. Ez nem csak bosszantó, hanem idő és pénz szempontjából is hátráltató tényező. Sokkal előnyösebb épp ezért, ha egy vállalat, amikor felismeri, hogy segítségre van szüksége, egyből egy full-szerviz ügynökséghez fordul, ahol egy csapat alá tartozik a webfejlesztés, grafikai szolgáltatás és marketing szolgáltatás is. Sokkal hatékonyabb a közös munka, hiszen az ügynökség alkalmazottai napi szinten tudnak egymással kommunikálni. Emellett kevésbé időigényes a folyamat, az ügynökségeknek nem kell egymásra várni, hanem házon belül tudják egyeztetni, priorizálni, és adott esetben sürgetni a feladatok elkészítését. Illetve bizonyos esetekben a vállalkozások kedvezményes áron juthatnak az ügynökség szolgáltatásaihoz, ha egy helyen végeznek mindent. Ezek kívül vannak még tipikus csapdák, melyekbe sok kezdő vállalkozó belecsúszik- és sok csődbe is megy már a legelején. Az egyik ilyen hiba, hogy a vállalkozók teljesen megfelejtkeznek arról, hogy a vállalkozás beindításához nélkülözhetetlen a marketing, és az ehhez tartozó költségeket teljesen kihagyják a költségvetésből. Ezek után hiába van egy innovatív és jelentős üzleti potenciált tartalmazó ötletük, a legprofibb és legkorszerűbb weboldaluk, egy jó üzleti stratégiával

karöltve- ha figyelmen kívül hagyják a marketinget, nagyon kevés esélyük van sikerre vinni a terméket vagy szolgáltatást, amit kínálnak. A kezdő vállalkozók egy része úgy áll hozzá a dologhoz, hogy a marketing csak elviszi a pénzt a (szerintük) fontosabb dolgok elől, és nekik ez nem fér bele induláskor a költségvetésbe. Majd később, szokták mondani, mikor már jobban állunk anyagilag. Csak hogy ez a később nem biztos, hogy el fog érkezni Való igaz, a marketing az elején tényleg nagyon sokba kerül, főleg ha jól szeretnénk csinálni, valóban működő és hatékony eszközökkel. Ezek miatt a problémák miatt sok vállalkozó inkább feladja.
Ezek után jogosan felmerül a kérdés: milyen lépéseket tehetsz a sikeres online jelenlét kialakításának érdekében?
Bár önmagában egy weboldal nem fog óriási forgalmat generálni, ennek ellenére egy informatív, reszponzív és igényes holnap nélkül esélyed sincs elindítani egy komoly vállalkozást online. Nem kell bonyolult, egyedi fejlesztésű weboldalakban gondolkodni, egy egyszerű WordPress weboldal kiegészítve modern, esztétikus grafikával és minőségi tartalommal már jó kiindulópont.
Bár az erőforrások hiánya problémát gyakran problémát jelent, egy online vállalkozás beindításához elég egy számítógép, mobiltelefon, internetkapcsolat, egy-két hozzáértő munkatárs. Nyilvánvalóan minél profibb felszerelés és nagyobb szaktudással rendelkező munkaerő van a vállalkozás tulajdonában, annál nagyobb a siker esélye, de az indulás így már megoldható.
Ha kész a weboldal, megvannak a szükséges eszközök és munkatársak, akkor belevághat a vállalkozás az online marketingbe. Legyen szó ingyenes vagy fizetős hirdetési megoldásokról, mind nagyban hozzájárulhatnak a vállalat sikeres online beindításához.

A cikk szerzője Dr. Sárosi Izabella a Nilsimedia üzleti igazgatója

A cikk eredetileg megjelent: Dimsz.hu